Gradski muzej Sombor

Promocija projekta konzervacije i restauracije prstenja

Promocija projekta „Konzervacija i restauracija prstenja iz srednjovekovne zbirke Gradskog muzeja Sombor” održana je 3. marta 2021. u Gradskom muzeju Sombor.

Detalj s promocije

Trajno očuvanje nasleđa jedan je od osnovnih uslova prilikom promišljanja o svim slojevima vrednosti kulturnog nasleđa koje su utkane u pamćenje svake društvene zajednice. Tokom istraživanja, rekognosciranja terena i rada na arheološkim iskopavanjima evidentiran je velik broj raznovrsnih kulturnih dobara koja poseduju slojevite vrednosti značajne kako za lokalnu, tako i za širu zajednicu.

Srednjovekovno prstenje je najbrojnija vrsta nakita u arheološkoj zbirci Gradskog muzeja Sombor, zastupljena primercima od najjednostavnijih formi, preko masivnih komada naglašene profilacije glave i karike, do luksuznih primeraka.

Viktorija Uzelac

Projekat „Konzervacija i restauracija prstenja iz srednjovekovne zbirke Gradskog muzeja Sombor” je finansiran sredstvima Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije u 2020. godini, oblast muzejsko nasleđe. Kompletnim konzervatorskim tretmanom obuhvaćeno je više od 70 predmeta (zlato, srebro i bronza) u cilju izlaganja i dalje stručne obrade. Ponovnim obezbeđivanjem fizičke i strukturalne stabilnosti predmeta, omogućeno je bezbedno rukovanje predmetima, što je neophodno za svako stručno istraživanje i prezentaciju arheološkog materijala.

Predmete je konzervirala Danijela Jovanović, fotografije je izradio Veljko Džikić (Centralni institut za konzervaciju u Beogradu). Specijalističke gemološke analize nedestruktivnim metodama identifikacije obavio je dr Zoran Miladinović. Rukovodilac projekta je Viktorija Uzelac, kustos arheolog Gradski muzej Sombor.

Replika srednjovekovnog prstena za luk, kraj XIV veka

Replike srednjovekovnog nakita iz arheoloških zbirki Gradskog muzeja Sombor, raskošno izvedenih i vešto osmišljenih ornamenta na prstenju, predstavljaju luksuzan suvenir sa porukom srednjovekovne tradicije. Vidljivi identitet pojedinca obezbedite na vreme u muzejskoj suvenirnici. Težine prstenja variraju u zavisnosti od izlivene serije i obrade, svi modeli su od srebra 925.

Bunjevci iz zbirke Gradskog muzeja

Pozivnica

Poštovani,
Srdačno Vas pozivamo, povodom Dana grada Sombora, na otvaranje izložbe „Bunjevci iz zbirke Gradskog muzeja Sombor” u petak, 19. februara 2021. godine, u 17 časova.

Dobro došli!

Kraljevska umetnost Velimira Bate Žugića

Magistar inž. Velimir Bata Žugić iz Beograda,Velimir Bata Žugić rođeni Somborac, poklonio je Istorijskom odeljenju Gradskog muzeja Sombor izuzetno vredan legat istorijske građe za istoriju slobodnog zidarstva u Srbiji i međunarodne saradnje sa svetskim ložama. Ova nesvakidašnja građa rasvetljava lično angažovanje legatora Velimira Bate Žugića u Regularnoj velikoj loži Srbije (RVLS) i njegovim međunarodnim aktivnostima u svetskom Slobodnom zidarstvu (SZ). Raznovrsnost i objedinjenost ustupljene građe je iskazana već i u imenu legata, koji se po legatorovoj želji zove „Moj život u kraljevskoj umetnosti”.

Gradski muzej Sombor najtoplije zahvaljuje gospodinu Žugiću na želji i odluci da njegov rodni grad poseduje redak i značajan legat koji će obogatiti kulturnu baštinu grada.

Srećan Božić i nova 2021. godina

Čestitka

Nit snovana 60 jeseni u Somboru

Na izložbi tapiserija „Nit snovana 60 jeseni” iz Zbirke „Ateljea 61” iz Petrovaradina, autorke Jelene Đorđević i koautora Čedomira Janičića, u Galeriji savremene umetnosti, publika će moći da vidi 26 radova umetnika različitih generacija i poetika i deo koji se odnosi na istorijat Atelјea 61.

Detalj s izložbe

Posetioci će moći da posete izložbu  do 18. decembra, svakog radnog dana, osim ponedeljka, od 9 do 18 časova, a subotom i nedeljom od 9 do 13, uz sve mere propisane odlukama Kriznog štaba Sombor u cilju suzbijanja epidemije.

Detalj s izložbe

I

Veliki značaj za razvoj umetničke scene u Srbiji imala su gostovanja izložbi na kojima su pored slikarskih i vajarskih dela, izlagane i tapiserije. Prva u nizu bila je izložba Savremene francuske umetnosti, održana u Beogradu, početkom 1952. godine. Ključni momenat za pojavu i razvoj tapiserije u Srbiji, istorija umetnosti beleži u oktobru 1953. godine. Tada je u Galeriji fresaka u Beogradu izložena skraćena verzija („svega” 80 remek dela), istoimene velike pariske izložbe — „Francuska tapiserija od srednjeg veka do naših dana“ iz 1946. godine. Prikazana dela impresionirala su publiku, umetnike, ali i kritičare. U Srbiji su se, među prvima, za tapiseriju zainteresovali slikari, čija je želja bila da se ogledaju u novom mediju vizuelne umetnosti, materijalizujući na taj način svoj lični likovni koncept štafelajnog slikarstva, u drugoj tehnici i materijalu.

Izloženi eksponati svojim autentičnim govorom forme pokazuju kako se uz pomoć tradicionalne metode izrade mogu ostvariti dela koja imaju novo značenje. Raznovrsnost tapiserija prezentovanih na izložbi nije nimalo slučajna. Nit poseduje sposobnost beskonačnog oblikovanja forme i taj njen neizmerni potencijal interpretacije najbitniji je za umetnike koji rade sa nitima. Tokom gotovo šest decenija, svoj umetnički senzibilitet, kroz tapiseriju, tražili su i potvrđivali srpski i strani umetnici, različitih vokacija i opredeljenja. Veštinom i strpljenjem tkalja — koautora (majstora specijalista tkanja umetničkih tapiserija) kartoni slikara, vajara, grafičara, tapiserista, dizajnera tekstila, kostima, scene, keramike, street art i strip umetnika, transformisali su se u nov i neuobičajen vizuelni jezik.

Deo teksta Jelene Đorđević iz kataloga izložbe

Detalj s izložbe

II

Kao svojevrsni „mural nomad”, kako se izrazio Le Korbizje, ili „zid od vune” koji svuda sa sobom nosi savremeni nomad, tapiserija je ocenjena kao odraz modernog, promenljivog, dinamičnog sveta, njegov, ne više statični ukras, nego integralni, čak i imanentni deo koji aktivno utiče na izgled novih staništa promenljivih i ubrzanih barem onoliko koliko su to i sami stanovnici.

Tapiserija je, međutim, u ovom procesu neprekidnog ubrzanja podsetnik da svaki „rezident sveta” bez stalnog boravka na jednom mestu ima potrebu za „toplinom“ osećanja vlastite održivosti, sopstvenog sigurnog fokusa i stalnosti sveta u kom živi. Ovaj neposvađani dualizam ubrzanja i stalnosti, nomadizma i nečeg specifično „mojeg”, prati tapiseriju od početka njenog ponovnog rođenja u modernom svetu.

Uspeh Žana Lirsaa, prvog „pravog” modernog tapiseriste, kao i brojne realizacije dela „slavnih” modernih umetnika u ovom mediju, ali i opredeljenje domaćeg umetnika, Boška Petrovića, da se posveti afirmaciji tapiserije, zajedno sa Konjovićevom poslovičnom preduzimljivošću, naročito tamo gde je sam mogao da učestvuje i kao organizator i kao umetnik, doprinela je da tema Pete Likovne jeseni bude nastavak tipično poznomodernističkog insistiranja na autonomnosti ne samo umetničkog dela kao takvog, nego i njegovih modifikacija u okviru različitih tehnika (prve Likovne jeseni pozabavile su se slikom, crtežom, sitnom plastikom i akvarelom).

Deo teksta Čedomira Janičića iz kataloga izložbe

Nit snovana 60 jeseni — izložba tapiserija iz zbirke „Ateljea 61”

U utorak, 24. novembra u 18 časova 17 časova, u Galeriji savremene umetnosti Gradskog muzeja Sombor, biće otvorena izložba tapiserija iz zbirke petrovaradinskog „Ateljea 61”. „Atelje 61” je jedinstvena ustanova u Srbiji za izradu, popularisanje i čuvanje tapiserije. Ovaj medij se na domaćoj umetničkoj sceni pojavio zahvaljujući delovanju umetnika Boška Petrovića i Etelke Tobolke, osnivača Ateljea.

Pozivnica

Posetioci će moći da vide dokumentarni deo o istorijatu nastanka „Ateljea 61” zajedno s radovima Boška Petrovića, i tapiserije umetnika različitih generacija koje pokazuju snagu i nezavisnost ovog medija u tokovima savremene umetnosti.

Boško Petrović, Kompozicija I ciklus Vapaj

„Likovna jesen” i „Atelje 61” su vršnjaci, osnovani 1961. Njihova saradnja, nažalost, konkretizovana je samo jednom, 1965, na V Likovnoj jeseni (posvećenoj tapiseriji). Na ovoj izložbi biće izložen rad Etelke Tobolke, tada nagrađen otkupnom nagradom Likovne jeseni.

Giga Đuragić, Bela ptica

Autorka izložbe je Jelena Đorđević, istoričarka umetnosti, kustoskinja „Atelјea 61”. Koautor je Čedomir Janičić, muzejski savetnik istoričar umetnosti Gradskog muzeja Sombor.

Milica Mrđa Kuzmanov, Kapija

Posetioci će moći da posete izložbu svakog radnog dana, osim ponedeljka, od 9 do 19 časova, a subotom i nedeljom od 9 do 13, uz sve mere propisane odlukama Kriznog štaba Sombor u cilju suzbijanja epidemije.

Peteris Sidars, In workshop

Izložba će biti otvorena do 18. decembra.

Otvorena manifestacija „Dani egipatske umetnosti”

Ambasador Egipta u Beogradu njegova ekselencija Amr el Guvejli otvorio je u Gradskom muzeju Sombor manifestaciju „Dani egipatske umetnosti” izložbom „Šapat doline Nila”, na kojoj su izložena 22 predmeta iz staroegipatske zbirke somborskog muzeja. Deo izložbenog programa su i izložbe fotografija staroegipatskog nakita, islamske umetnosti i kaligrafije, koje posetioci tokom naredne dve nedelje mogu pogledati u muzeju, od 30. oktobra do 15. novembra.

Otvaranje manifestacije

Na otvaranju manifestacije gradonačelnik Sombora Antonio Ratković, podelio je oduševljenje kulturom Egipta i zahvalio na poseti Ambasadoru Egipta koji je dragi gost Sombora, ali i prilici da u Somboru vidimo bogato nasleđe.

Detalji s izložbe

Na otvaranju se obratio i direktor Gradskog muzeja Sombor Peter Mraković: „Pre više od godinu dana naš muzej je bio deo izložbe u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu. Naša zbirka bila je mali deo te izložbe, ali tada smo dogovorili da će ovi predmeti biti izloženi i u Somboru. Ali smo ovo predstavljanje egipatske umetnosti proširili i na druge izložbe i sadržaje.”

Otvaranje manifestacije

Prvog dana manifestacije nakon otvaranja, istoričar Nenad Marković održao je nadahnuto i veoma posećeno predavanje o Staroegipatskoj zbirci Gradskog muzeja Sombor, sa širim osvrtom na značaj amuleta i zbirke u savremenom trenutku.

Predavanje o Staroegipatskoj zbirci

Osim izložbe staroegipatske zbirke somborskog muzeja, deo manifestacije su i projekcije savremenog egipatskog filma (utorak, sreda, četvrtak i petak od 17 časova). Projekcije se održavaju u Galeriji savremene umetnosti.

Predavanje o Staroegipatskoj zbirci

Manifestaciju su podržali Grad Sombor, Ambasada Arapske Republike Egipat, Muzej afričke umetnosti u Beogradu i Gradski muzej Sombor.

Detalji s izložbe

Staroegipatska zbirka Gradskog muzeja Sombor poklon je Janoša Fernbaha iz 1899. godine kada je predmete darivao Istorijskom društvu Bačko–bodroške županije. Zbirku čini 16 amuleta, jedna minijaturna statua, niska od 211 perli, kozmetička posuda, posuda za šminku za oči i ušapti figurina sporne autentičnosti. Predmeti uglavnom pripadaju prvom milenijumu pre nove ere i prvim vekovima nove ere, najvećim delom su izrađeni od fajansa.

Detalji s izložbe

Ulaz je slobodan na sve programe.

Dani egipatske umetnosti

Manifestacija „Dani egipatske umetnosti” u Gradskom muzeju Sombor biće održana u periodu od 30. oktobra do 15. novembra 2020. godine. Otvaranje manifestacije sa prezentacijom egipatske kuhinje predviđeno je za 30. oktobar u 18 časova. Manifestaciju otvara njegova ekselencija Amr Alguvejli, ambasador Arapske Republike Egipat u Srbiji.

Pozivnica

Program manifestacije

Prostorije za povremene izložbe

Galerija savremene umetnosti


Manifestaciju su podržali Grad Sombor, Ambasada Arapske Republike Egipat u Srbiji, Muzej afričke umetnosti i Gradski muzej Sombor.

Sećanje na mr Mirka Sotina kroz prizmu dostignuća

Istorijsko odeljenje Gradskog muzeja Sombor je početkom septembra 2020. godine primilo poklon od gđe Planinke Sotin rođ. Majski iz Sombora, udovice znamenitog somborskog agronoma, naučnog i društvenog radnika druge polovine 20. veka. Gđa Sotin je poklonila Muzeju 36 predmeta vezanih za naučni i društveni angažman svog pokojnog supruga, čije je delovanje na polju razvoja poljoprivrede u Vojvodini dovelo do unapređenja procesa proizvodnje suncokreta, kukuruza i pšenice na vojvođanskim poljima.

Nagrade i priznanja mr Mirka Sotina

Mr Mirko Sotin je rođen u Somboru 1940. godine. Nakon završene somborske gimnazije uspešno je završio studije agronomije i postdiplomske studije na Poljoprivrednom fakultetu u Novom Sadu. Radni vek je započeo u ZZ „Stapar”, a nastavio u Poljoprivrednoj stanici „Agroinstitut” u Somboru, koja pod njegovim rukovođenjem izrasta u značajnu instituciju u oblasti poljoprivrede. Mr Mirko Sotin je 2003. godine proglašen za Viteza poljoprivrede.

Mr Mirko Sotin je bio učesnik brojnih agronomskih savetovanja, simpozijuma i konferencija i autor oko 140 naučnih radova i knjige „Unapređenje proizvodnje suncokreta” iz 2002. godine. Dobitnik Medalje rada 1971. godine i Ordena rada sa srebrnim vencem 1978. godine. Umro je u Somboru 2017. godine.

Istorijska zbirka je obogaćena odlikovanjima mr Sotina, diplomama, plaketama i zahvalnicama raznih društvenih organizacija i institucija, naučnim radovima i stručnom literaturom, kao i foto albumima sa različitih manifestacija, u kojima je aktivno učestvovao. Preuzeti poklon predstavlja izuzetno značajan doprinos istoriji somborske privrede u 20. veku.

Predstavnici CIK–a u Muzeju

Gosti somborskog muzeja bili su predstavnici Centralnog instituta za konzervaciju (CIK) iz Beograda, konzervatori Velјko Džigić i Danijela Jovanović. Tokom posete otpočeli smo rad na realizovanju ovogodišnjih projekata koji su sufinansirani od strane Ministarstva za kulturu i informisanje Republike Srbije.

U okviru posete dogovorena je buduća saradnja i učešće Gradskog muzeja Sombor u projektu Centralnog instituta za konzervaciju — Reorganizacija muzejskih depoa. Projekat Reorganizacija muzejskih depoa (RE–ORG Srbija) predstavlja višegodišnji projekat koji se na teorijski i praktičan način bavi problemima muzejskih depoa. Cilj radionice je sređivanje prostora depoa u skladu sa RE–ORG metodom koji su razvili ICROM i UNESCO, kroz poboljšanje pristupačnosti i olakšavanje korišćenja zbirki. Realizacija projekta planirana je za 2021. godinu, a na radionici bi učestvovali muzealci iz zemlje i regiona.